مسلما نمیتوان نقش جنگ را در پیشرفت فناوریهای نظامی نادیده گرفت و در این میان جنگ جهانی

دوم داستان منحصر به خود را دارد. بسیاری از تجهیزات نظامی که اکنون مورد استفاده قرا می گیرند

ایده اولیه خود را از آن زمان به ارث برده اند و در این میان کشور آلمان را باید پیشگام در زمینه

توسعه انواع فناوری های نظامی دانست.

هیتلر که به ارتش خود اهمیت بسیاری میداد هر سال با صرف بودجه های هنگفت به تجهیز قوای

مسلح خود به پیشرفته ترین سلاحهای آن زمان اقدام می کرد.

 

بسیاری از این پروژه ها نیمه تمام ماند که بعدا با اشغال آلمان توسط متفقیتن از روی این نقشه ها

انواع پیشرفته ای از هواپیماها و سایر وسایل ساخته شد.

اما در این تاپیک قصد بررسی هواپیماهای به کار رفته توسط آلمان در جنگ جهانی دوم داریم.

 




alt


FW 190 یکی از جنگنده های اصلی آلمان به حساب میامد که در سال 1939 توسط کورت تانک ساخته شد

 این هواپیما یک نفره و یک موتوره بود و 20000 فروند از ان ساخته شد که 6000 فروند آن جنگنده بمب

 افکن بود از این هواپیما علاوه بر این مقاصد در نبردهای شبانه و برای اسکورت بمب افکن ها نیز استفاده

 میشد از لحاظ ساختار این جنگنده شباهت زیادی به اسپیت فایر انگلیس دارد اما از جهاتی از آن برتر است

 تولید این هواپیما در سال 1945 متوقف شد. این جنگنده به دو مسلسل 13 میلیمتری و 4 مسلسل 20

میلیمتری مجهز بود .علاوه بر آلمان کشورهای ترکیه ، مجارستان و رومانی نیز از این جنگنده استفاده

میکردند.




alt



هواپیمای مسراشمیت BF109 یکی از نخستین هواپیما های نسل جدید بودند که از بدنه و اسکلتی تمام آهنی

 بهره میبردند و به چرخهای جمع شونده مجهز بودند این هواپیماها در سال 1935 وارد نیروی هوایی آلمان

شدند اما این جنگنده یک ویژگی اصلی داشت و آن مقام دوم تعداد تولید در تاریخ در بین هواپیماهای جنگنده

 با تعداد 35000 فروند. BF109 را باید موفق ترین جنگنده جنگ جهانی دوم نامید که آمار موفقیت آن در

ساقط کردن هواپیماهای دشمن از هر جنگنده دیگری بیشتر است .تسلیحات آن عبارت بود از 3 مسلسل 20

میلیمتری ، 2 مسلسل 13 میلیمتری ، دو راکت WGr.21 و تا 300 کیلو توانایی حمل بمب داشت. این

هواپیما در ادامه جنگ به صورت جنگنده بمب افکن و جنگنده ضربتی هم استفاده میشد و علاوه بر آلمان در

 مجارستان ، ایتالیا و رومانی نیز به کار گرفته شد. BF109 به طور تدریجی با جنگنده FW190 جایگزین

شد.




alt



یونکرز Ju 88 یک هواپیمای چند دو موتوره و چند منظوره نیروی هوایی آلمان نازی بود که در اواسط دهه

30 ساخته شد و در سال 1936 به عضویت لوفت وافه در آمد. این هواپیما چیزی بیش از یک جنگنده

معمولی به حساب می آمد و به عنوان یک بمب افکن ضربتی ، جنگنده شب رزم ، هواپیمای شناسایی و

جنگده ضد کشتی نیز استفاده میشد . قابلیت مانور بالا به همراه قدرت حمل مهمات باعث شده بود Ju 88 یک

 هواپیمای بسیار با ارزش برای لوفت وافه به حساب بیاید و تعداد 15000 فروند از آن تولید شد که بین

هواپیماهای دوموتوره آلمان رکورددار محسوب میشود.این جنگنده به 6 مسلسل 8 میلیمتری و یک مسلسل

13 میلیمتری بوده و همچینین توانایی حمل بمب تا 3 تن را داشت. تعداد زیادی از این هواپیما بعد از جنگ در

 فرانسه به خدمت مشغول شدند که تا سال 1951 نیز عملیاتی بودند.




alt


این جنگنده سنگین دوموتوره به ME 110 شهرت داشت و از سال 1937 تا 1945 در جریان جنگ جهانی

دوم در خدمت لوفت وافه بود. این هواپیما سه نفره بود و نمونه های پیشرفته آن مجهز به رادار بودند که

برای نبردهای شبانه استفاده میشد. علاوه بر نیروی هوایی آلمان کشورهای ایتالیا و رومانی و همچنین

شوروی نیز بعد از جنگ از این هواپیما استفاده میکردند . ME110 در سالهای اولیه جنگ و در نبردهای

لهستان ، نروژ و فرانسه از موفق ترین جنگنده های آلمان محسوب میشد که با کمترین تلفات بیشترین

خسارت را به دشمن میزد اما با ورود جنگنده های سریع آمریکایی به آسمان نبرد کار برای آنها سخت شد.

 این جنگنده به دو توپ 20 میلیمتری و 5 مسلسل 8 میلیمتری مجهز بود و تعداد 6170 فروند از آن ساخته

شد



_alt

 

 


ME 262 اولین جنگنده عملیاتی جهان است که به موتور توربوجت مجهز شد. این جنگنده در اواخر جنگ و

 

 در سال 1944 به عنوان یک جنگنده بمب افکن و همچنین یک هواپیمای ضربتی و یک هواپیمای شناسایی

 

 به عضویت لوفت وافه درآمد. این جنگنده به خاطر ظهور دیر هنگامش نتوانست آنطور که باید در نتیجه

 

جنگ موثر باشد و تنها 509 فروند از هواپیماهای دشمن را ساقط کرد و در طول جنگ بیش از 100 فروند

 

 از ME 262 های آلمان نیز ساقط شدند. این جنگنده به 4 توپ 30 میلیمتری ، 24 راکت 55 میلیمتری

 

R4M مجهز بوده و همچنین توانایی حمل بمب تا یک تن را نیز دارا بود. از ME 262 تعداد 1430 فروند

ساخته شد که در آلمان و نیز چکسلواکی به خدمت مشغول بود که تا سال 1957 در چکسلواکی به پروازادامه می داد.